Recenzja: "Świat nauki w niezwykłych eksperymentach" - Hans Jurgen Press


Tytuł: Świat nauki w niezwykłych eksperymentach
Autor: Hans Jurgen Press
Wydawnictwo: Jedność
Wydanie: 2014-01-24
ISBN: 978-83-7660-832-7
Objętość: 252
Cena: 24 zł

Moja ocena: 5/10 pkt.
Szufladka: Ciekawa

Dzieci. Z jednej strony słodkie pociechy, nad którymi można się wiecznie rozczulać i prawie, że dosłownie przychylać im nieba. Z drugiej zaś, to wieczne łobuziaki, które tylko czekają, ażeby coś zbroić, co jest przeważnie skutkiem nudy i braku pomysłów wśród rodziców na zajęcie im czasu. Dlatego też z pomocą przychodzi tutaj Wydawnictwo Jedność, które na początku roku wydało bardzo ciekawą książeczkę „Świat nauki w niezwykłych eksperymentach”.

Na pierwszy rzut oka, jest to książka głównie dla dzieci, lecz nie tych najmłodszych. Kolorowa okładka wręcz rzuca się w oczy – zwłaszcza, że pokazane są na niej przykładowe eksperymenty, które później można ujrzeć wewnątrz książki. Po głębszym zastanowieniu mogę szczerze przyznać, że nawet niejeden dorosły da się wciągnąć w owe „eksperymenty” razem ze swoim (i nie tylko swoim) dzieckiem. Osobiście postanowiłam wykorzystać ją na zajęciach z moimi maluchami, ale niestety nie każde „eksperymenty” się do tego nadawały. Dlaczego?

Głównie, dlatego, że niektóre z nich, to zwyczajne opisy zjawisk naturalnych, a nie realnych eksperymentów, które mały biolog, czy chemik może wypróbować. To prawda, że są tam takie pomysły, jak stworzenie z ziemniaka baterii, czy balony w butelce, ale „jazda na zjeżdżalni wodnej” lub „robak w jabłku” nijak się mają do prawdziwego eksperymentowania.

Opisy są proste i logiczne – użyłabym tutaj nawet stwierdzenia „krótkie, zwięzłe i na temat”. Z reguły na jednej stronie mieszczą się dwa doświadczenia włączając w to opis i ilustracje, – więc sami widzicie, że nie ma tutaj niepotrzebnego „lania wody”. Jeśli chodzi o owe ilustracje, to szkoda, że są one wykonane w taki, a nie inny sposób – osobiście uważam, że gdyby były kolorowe i stworzone chociażby na wzór okładki, wyglądałoby to wszystko o wiele ciekawiej, a co za tym idzie przyciągałoby wzrok i zachęcało o wiele bardziej, aniżeli teraz.

Jeśli o mnie chodzi, to nie jestem w stu procentach przekonana do tej pozycji. To prawda jest ciekawa i zawiera w sobie mnóstwo ciekawostek – ciekawostek, ale nie do końca prawdziwych doświadczeń. Czy się zawiodłam? No może trochę, ponieważ liczyłam na coś bardziej porywającego i zachęcającego dzieci do zabawy. Z drugiej strony na zajęcia wybrałam kilka podobnych tematycznie doświadczeń, które „przeprowadziłam” wraz ze swoimi maluchami – efekt końcowy był taki, że większość z nich była zachwycona nowymi odkryciami i najchętniej chciałyby próbować coraz to nowe rzeczy na każdych zajęciach.

Podsumowując jest to książka ciekawa, przeznaczona głównie dla starszych dzieci, które marzą nie tyle o samym eksperymentowaniu, a chcą się po prostu dowiedzieć jakiś ciekawostek dotyczących przyrody, astronomii, fizyki, chemii, itp. Język jest prosty, bo w końcu nie ma, co tutaj udziwniać – krótkie, rzeczowe opisy, na temat, bez zbędnych i niepotrzebnych opisówek. Rysunki mogłyby być wykonane w trochę lepszym stylu – głównie mam tutaj na myśli kolorystykę, ale ogólnie jest w miarę dobrze. Podoba mi się to, że wszystkie te doświadczenia są posegregowane ze względu na tematykę, której się tyczą, a nie jest to rzucone wszystko „do jednego wora”. Jak na taka pozycję, to jej cena nie jest jakoś zbytnio wygórowana, ale z drugiej strony nie jest to jakaś wybitna lektura. Czy polecam? I tak, i nie, chociaż uważam, że najlepiej jest się przekonać samemu, „co w trawie piszczy”.

Egzemplarz otrzymałam od Portalu Sztukater.pl

1 komentarz :

  1. Miałam kiedyś podobną książkę z eksperymentami. Niestety już ją oddałam, po prostu z niej wyrosłam, ale młodsze kuzynostwo szaleje na jej punkcie :D
    http://bestseller-s.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Zapraszam do komentowania. Będzie mi naprawdę miło i co najważniejsze dzięki nim poznam wasze zdanie, na którym mi bardzo zależy - jednakże jakakolwiek forma spamu, czy posty złośliwe, obraźliwe, tudzież wywyższające się będą usuwane w trybie natychmiastowym bez zbędnego komentarza.

Miasto Recenzji © 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone. Szablon stworzony z przez Blokotka